Rotor logo

Porady dla Klientów

Niewyważenie dynamiczne.

obraz1 wywazanie dynamiczne

Korekcja niewyważenia dynamicznego możliwa jest  jedynie w trakcie wyższych obrotów wirnika, korekcję tego niewyważenia można wykonać przy pomocy wyważarek dynamicznych analizujących dwa parametry niewyważenia statycznego i momentowego.

Niewyważenie statyczne.

obraz2 wywazanie dynamiczne

Korekcję niewyważenia statycznego wykonuje się dodając lub odejmując masę po przeciwnej stronie osi wirowania, tego typu wyważenie można wykonać na zwykłych podporach typu pryzma.

Niewyważenie momentowe.

obraz3 wywazanie dynamiczne

Korekcję niewyważenia  momentowego  można wykonać jedynie na specjalistycznych  wyważarkach poziomych.

Zgodnie z warunkami technologii wirniki i wały napędowe należy profilaktycznie kontrolować w zakresie niewyważeń. Nawet w przypadku braku  odczuwalnych wyraźnych drgań pochodzących z układu napędowego nie możemy być pewni, że wirnik jest sprawny. Niesprawność wirnika lub wału napędowego przyczynia się do skrajnego zużycia skrzyni biegów oraz tylnego dyferencjału.

We własnym zakresie za pomocą prostych wyważarek można jedynie skorygować niewyważenie statyczne, dotyczy to w szczególności wirników o znacznej średnicy, pracujących przy niskich     obrotach.

Jedyną  skuteczną metodą wyważenia wału napędowego jest wyważanie dynamiczne w określonym przedziale obrotów wirnika (wału napędowego).

Istnieje możliwość wyważenia wału napędowego zamontowanego w pojeździe, służą do tego wyważarki przenośne. Jednak ze względu na dokładność diagnozy i możliwość wykluczenia wpływu innych czynników mogących generować drgania zaleca się demontaż, sprawdzenie osiowości i ewentualne wyważenie dynamiczne na dedykowanym stanowisku.

W przypadku wyważania niskoobrotowych wirników stosowane są techniki wyważania w pryzmach, jednak w ten sposób można skorygować masę w jednej płaszczyźnie, wykonać wyważanie statyczne.

Nie zawsze problemem wibracji są wały napędowe, dlatego warto skorzystać z naszego wieloletniego doświadczenia przy naprawie i serwisowaniu pojazdów. W sytuacji gdy pojazd mamy na miejscu w warsztacie, diagnoza przyczyny wibracji jest dużo łatwiejsza i skuteczniejsza.

Ogólny wzór można określić jako:

U=u x r

U –  niewyważenie określone w jednostkach g x mm ( gramomilimetry)

r   –  promień wirnika

u   –  masa niewyważona 

Według DIN ISO 1925

Wirniki wyważamy według normy ISO 1940-1 w następujących klasach dokładności (tolerancja niewyważenia).

G 1600 / G 630 / G 250 / G 100 /  G 40 / G 16  / G 6,3 / oraz niektóre wirniki w klasie  G 2,5.

Tak, na  wyważony  wirnik  lub wał napędowy jest gwarancja udokumentowana protokołem wyważenia oraz dokumentem fiskalnym.

 W trakcie procesu demontażu wału napędowego zawsze należy poddać kontroli następujące elementy:

  • dyferencjał (wycieki oleju, pomiar luzów, pomiar flanszy mocującej);
  • skrzyni biegów (wycieki oleju, pomiar luzów, pomiar flanszy mocującej);
  • reduktor (wycieki oleju, pomiar luzów, pomiar flanszy mocującej).