Porady dla Klientów
Niewyważenie dynamiczne.
Korekcja niewyważenia dynamicznego możliwa jest jedynie w trakcie wyższych obrotów wirnika, korekcję tego niewyważenia można wykonać przy pomocy wyważarek dynamicznych analizujących dwa parametry niewyważenia statycznego i momentowego.
Niewyważenie statyczne.
Korekcję niewyważenia statycznego wykonuje się dodając lub odejmując masę po przeciwnej stronie osi wirowania, tego typu wyważenie można wykonać na zwykłych podporach typu pryzma.
Niewyważenie momentowe.
Korekcję niewyważenia momentowego można wykonać jedynie na specjalistycznych wyważarkach poziomych.
Zgodnie z warunkami technologii wirniki i wały napędowe należy profilaktycznie kontrolować w zakresie niewyważeń. Nawet w przypadku braku odczuwalnych wyraźnych drgań pochodzących z układu napędowego nie możemy być pewni, że wirnik jest sprawny. Niesprawność wirnika lub wału napędowego przyczynia się do skrajnego zużycia skrzyni biegów oraz tylnego dyferencjału.
We własnym zakresie za pomocą prostych wyważarek można jedynie skorygować niewyważenie statyczne, dotyczy to w szczególności wirników o znacznej średnicy, pracujących przy niskich obrotach.
Jedyną skuteczną metodą wyważenia wału napędowego jest wyważanie dynamiczne w określonym przedziale obrotów wirnika (wału napędowego).
Istnieje możliwość wyważenia wału napędowego zamontowanego w pojeździe, służą do tego wyważarki przenośne. Jednak ze względu na dokładność diagnozy i możliwość wykluczenia wpływu innych czynników mogących generować drgania zaleca się demontaż, sprawdzenie osiowości i ewentualne wyważenie dynamiczne na dedykowanym stanowisku.
W przypadku wyważania niskoobrotowych wirników stosowane są techniki wyważania w pryzmach, jednak w ten sposób można skorygować masę w jednej płaszczyźnie, wykonać wyważanie statyczne.
Nie zawsze problemem wibracji są wały napędowe, dlatego warto skorzystać z naszego wieloletniego doświadczenia przy naprawie i serwisowaniu pojazdów. W sytuacji gdy pojazd mamy na miejscu w warsztacie, diagnoza przyczyny wibracji jest dużo łatwiejsza i skuteczniejsza.
Ogólny wzór można określić jako:
U=u x r
U – niewyważenie określone w jednostkach g x mm ( gramomilimetry)
r – promień wirnika
u – masa niewyważona
Według DIN ISO 1925
Wirniki wyważamy według normy ISO 1940-1 w następujących klasach dokładności (tolerancja niewyważenia).
G 1600 / G 630 / G 250 / G 100 / G 40 / G 16 / G 6,3 / oraz niektóre wirniki w klasie G 2,5.
Tak, na wyważony wirnik lub wał napędowy jest gwarancja udokumentowana protokołem wyważenia oraz dokumentem fiskalnym.
W trakcie procesu demontażu wału napędowego zawsze należy poddać kontroli następujące elementy:
- dyferencjał (wycieki oleju, pomiar luzów, pomiar flanszy mocującej);
- skrzyni biegów (wycieki oleju, pomiar luzów, pomiar flanszy mocującej);
- reduktor (wycieki oleju, pomiar luzów, pomiar flanszy mocującej).